Sva teretna vozila iznad 3,5 tone iz Srbije kao i drugih trećih zemalja koja ulaze u EU radi obavljanja međunarodnog transporta moraju biti opremljena pametnim tahografom druge generacije kako bi se ispunili evropski standardi u vezi sa praćenjem radnog vremena i vremena odmora vozača. Iako su pametni tahografi druge generacije postali obavezni za nova vozila od avgusta 2023. godine, postoje vremenski rokovi za ugradnju u starija vozila koja se već koriste za međunarodni transport u EU. Rok o kome obaveštavamo naše partnerske kompanije već duži vremenski period nam je pred vratima i sva vozila koja obavljaju međunarodni prevoz u EU moraju da budu opremljena ovim uređajem do 2025. godine. U protivnom, suočavamo se sa rizikom kazni i mogućim ograničenjima za poslovanje unutar EU.
Šta donose novi SMART 2 tahografi
Drumski transport se u poslednjih nekoliko godina prosto ne može zamisliti bez takozvanih pametnih tahografa. Od avgusta 2023. godine sva nova komercijalna vozila ukupne mase veće od 3,5 tone, koja se prvi put registruju za prevoz u tridesetak evropskih država, moraju da budu opremljena novom, drugom generacijom pametnog tahografa, nazvanog „smart 2“. Isto pravilo važiće za sve teretnjake, bez obzira na njihovu starost, od 1. januara 2025. godine.
Kako i gde instalirati SMART 2 tahograf?
Kompanija Smart Automotive Solutions je zvanični distributer kompanije Stounridž (Stoneridge) u Srbiji i bavi se proizvodnjom tahografa i opreme za radionice za tahografe.
Kakve promene je uvela Evropska komisija i koji su to tačni datumi kada ove promene stupaju na snagu na teritoriji Evropske unije?
Tahografi druge generacije postali su obavezni u skladu sa izmenama Uredbe EU 2016/799, koje su opisane u Uredbi EU 2021/1228. Obavezni su za sva vozila koja se koriste za prevoz robe ili putnika u Evropskoj uniji, Švajcarskoj, Norveškoj, Velikoj Britaniji i Islandu. Oni imaju niz novih funkcija i mogućnosti, koje ih čine još „pametnijim“ i sigurnijim od prethodnih generacija tahografa. Radi se o rezultatu napretka u tehnologiji i proširenju saradnje između evropskih institucija, industrije i prevoznika. On je deo evropske vizije o pametnom, održivom i bezbednom drumskom saobraćaju. Ovo su sigurno najkrupnije i najznačajnije izmene u oblasti tahografa od momenta njihovih početaka pre više decenija. Donošenjem navedenih odluka dve tehnološke generacije, analogni i digitalni (1B) tahografi, kojih brojčano gledano ima ubedljivo najviše u vozilima koja se eksploatišu, prestaju da se koriste istovremeno. Poslodavci iz trećih zemalja, čija vozila redovno prelaze granice EU, moraju obezbediti da njihova vozila budu opremljena odgovarajućim pametnim tahografima. U protivnom, suočavaju se sa rizikom kazni i mogućim ograničenjima za poslovanje unutar EU.
SMART tahografi i EU paket mobilnosti – raspored uvođenja
Šta je SMART 2 tahograf i zašto je važan?
Tahograf „smart 2“ je najnoviji u dugačkoj liniji inovativnih proizvoda kompanije Stounridž (Stoneridge), a nadovezuje se na uspeh prethodnih modela, jer pruža još veći nivo preciznosti, pouzdanosti i funkcionalnosti. Dizajniran da zadovolji specifične potrebe današnje transportne industrije, tahograf „SE5000 smart 2“ nudi širok spektar funkcija koje vozačima i menadžerima voznog parka olakšavaju ispunjavanje propisa EU i efikasnije upravljanje svojim vozilima. I ovaj napredni model postao je obavezan u Evropskoj uniji za novoregistrovana vozila od 21. avgusta 2023. godine, a sva ostala vozila u međunarodnom saobraćaju neće moći bez njega na put od 1. januara 2025. godine.
Sa svojim korisničkim interfejsom, „SE5000 smart 2“ obezbeđuje vozačima gotovo neprimetan „prelaz“ sa prethodne na novu tehnologiju. Novi tahograf pojednostavljuje praćenje vremena vožnje i odmora za vozače, istovremeno pružajući preduzećima lak pristup podacima o voznom parku, radi usklađenosti sa propisima.
Da li će ovaj „prelaz“ na sledeću generaciju tahografa biti zaista lak i šta su suštinske promene za koje treba da znamo?
Digitalni tahografi (1B), kao i smart tahografi prve generacije (1C) i sada druge generacije (1C G2) su u suštini, tehnološki gledano, digitalni tahografi. Do njihovog pojavljivanja aktivnosti vozača i podaci sa vozila su se beležili na papiru koji je umetan u tahograf (tahografske trake i listići). Pojavom digitalnog tahografa aktivnosti vozača počele su da se beleže na memorijskim karticama koje poseduje svaki profesionalni vozač, dok se parametri sa vozila beleže u memoriji samog tahografa.
Ključne karakteristike SMART 2 tahografa
Smart 2 tahograf – Velike promene
- Automatsko otkrivanje prelaza granice koristeći zvaničnu EU NUTS0 mapu.
- Mogućnost ažuriranja mape.
- Predložena zemlja za početak i kraj smene na osnovu GNSS-a i digitalne mape.
- Potvrda autentičnosti GNSS lokacije, OSNMA (Open Service Navigation Message Authentication).
- Pozicija se registruje automatski kada se ručno unese utovar i/ili istovar.
- Novi DSRC: RTM podaci
- Potvrda pozicije i radnog vremena sa kartice vozača
- Treći nezavisni izvor signala kretanja
- Tahograf će biti moguće softverski ažurirati.
- Obavezni ITS, inteligentni transportni sistemi koji koriste Bluetooth.
- Nove informacije na ispisima.
- Dodatna podešavanja pri kalibraciji
- Nova verzija tahografskih kartica
Smart 2 tahograf podržava korišćenje nove Galileo usluge – OSNMA (Open Service Navigation Message Authentication)
- OSNMA omogućava da se GNSS pozicija snimljena tahografom „autentifikuje“.
- Ako autentifikovani signal nije dostupan, Smart 2 funkcioniše bez autentifikacije, koristeći bilo koji dostupni GNSS sistem.
- Evropska komisija je 17. aprila izglasala novi dodatak 17, kojim se uvodi koncept „prelaznog tahografa“, objavljen 16 maja ove godine.
- Smart 2 „prelazni tahografi“ će ’’pretpostaviti’’ da je pozicija potvrđena.
- Kada OSNMA postane dostupan, ugradnja ’’prelaznog’’ Smart 2 tahografa prestaje, sa granicom od 5 meseci, najkasnije do 31. novembra 2024.
Ažuriranje ovih ’’prelaznih’’ tahografa nije obavezno, ali se preporučuje da bi imali koristi od najnovijih Smart 2 poboljšanja i novih funkcija
- Oficijalna EU NUTS 0 mapa se skladišti u Smart 2 tahografu
- Nakon ubacivanja/izbacivanja kartice vozača ili radionice, tahograf će prikazati trenutnu lokaciju vozila na osnovu GNSS informacija i sačuvane digitalne mape, i zahtevaće od vozača da potvrdi ili da ručno ispravi poziciju.
- Ažuriranja digitalne mape će se vršiti korišćenjem Stoneridge alata tako da tahograf može da proveri autentičnost i integritet nove uvezene mape pre nego što je uskladišti i zameni prethodnu.
Modernije tehnologije
Podsećanja radi, tahograf je uređaj koji beleži podatke o vožnji, brzini, radnom vremenu i odmoru profesionalnih vozača. Njegova osnovna uloga je poboljšanje bezbednosti na putevima, zaštita vozača od prekomernog rada i sprečavanje nelojalne konkurencije u drumskom saobraćaju. Sve to nudila je i prva generacija pametnih digitalnih tahografa, a došlo je vreme da se funkcije ovih uređaja unaprede i modernizuju.
ITS & RHMI
- ITS – Inteligentni transportni sistem & RHMI – udaljeni čovek-mašina interfejs
- Nakon uspešnog uparivanja, tahograf će dodeliti ITS Bluetooth® vezu određenoj ubačenoj tahografskoj kartici
- Ako se tahografska kartica izvadi, tahograf će prekinuti ITS Bluetooth® vezu koja je dodeljena ovoj kartici
- Šta to pruža korisnicima?
- Bežični pristup za promenu parametara i preuzimanje podataka,
- Ručni unos podataka i drugi unosi podataka od strane vozača u realnom vremenu,
- Saglasnost vozača može ograničiti pristup određenim podacima
Najznačajnije promene koje su uvedene sa početkom primene smart tahografa je i mogućnost da uređaj u određenom momentu zabeleži lokaciju vozila, automatski zabeleži prelaz državne granice, kao i „namenska komunikacija kratkog dometa“, odnosno DSRC. Ovaj dodatni modul praktično omogućava smart tahografima da šalju određene RTM poruke koje kontrolni organi mogu da prime na putu i izvrše kontrolu, bez zaustavljanja vozila.
Uvođenjem smart 2 tahografa dodata je i opcija vozačima u korisničkom meniju da beleže svaki utovar i istovar robe ili putnika.
Smart 2 tahograf će omogućiti vozaču da unese i potvrdi, u realnom vremenu, informacije koje ukazuju na to da se vozilo utovara, istovara ili da se istovremeno vrši operacija utovara/istovara.
Ako se u toku jednog kalendarskog minuta izvrši više od jednog unosa operacije utovara/istovara istog tipa, evidentira se samo poslednja.
Operacije utovara, istovara ili utovara/istovara biće zabeležene kao zasebni događaji.
Podaci o utovaru/istovaru se unose pre nego što vozilo napusti mesto gde se obavlja utovar/istovar.
Možemo reći da se sam korisnički meni, odnosno interfejs minimalno promenio i vozači i menadžeri voznih parkova ne bi trebali da imaju problem da se naviknu. Svakako tu su i periodične obuke koje su za vozače obavezne i na kojima se oni upoznaju sa novinama i unapređuju svoje znanje. Smatram da je cilj zakonodavaca bio da se pojačaju kontrole i da one omoguće mnogo veći zahvat vozila koja mogu da se kontrolišu u jedinici vremena. Istovremeno omogućeno je da se vozači i kompanije koje se pridržavaju propisa, kontrolišu bez zaustavljanja. Ova mogućnost štedi vreme i omogućava povećanje protoka robe i putnika.
Koje su obaveze vozača i prevoznika prema EU regulativama?
Od januara 2025. godine u komercijalnim vozilima upotrebljavaće se samo smart tahografi u međunarodnim prevozima (konkretnije, u pomenutih tridesetak evropskih država). Ako ne budu poštovali nove uredbe Evropske unije i nekoliko evropskih država, vozači i kompanije angažovane u međunarodnom transportu mogu se suočiti s vrlo visokim kaznama. Primeri kazni u državama članicama su:
Grčka: 3000€ | Bugarska: 760-1550€ |
Rumunija: 1800-2400€ | Crna Gora: 2500-6000€ |
Hrvatska: Vozač do 920€ – Preduzeće do 3300€ | Mađarska: 2000€ |
Slovenija: 1500€ | Slovačka: Provere na putu do 900€ |
Austrija: 400-5000€ | Češka: 4000-18500€ |
Poljska: 2300€ | Nemačka: 750-30000€ |
Italija: 860-3500€ | Litvanija: Vozač do 300€ – Preduzeće do 1000€ |
Letonija: 430-700€ | Estonija: Vozač do 800€ – Preduzeće do 3200€ |
Finska: Sistem kažnjavanja po primanjima vozača | Švedska: 1700€ |
Danska: Vozač do 800€ – Preduzeće do 1600€ | Holandija: 4400€ |
Francuska: 1god. Zatvora + 30000€ | Španija: 2000-4000€ |
Portugal: 1200-6000€ | Engleska: 300 |
Da bi se na vreme pripremili za „smart“ tahografe druge generacije, vozači i prevoznici bi trebalo da se informišu o novim funkcijama i mogućnostima ovog tahografa, kao i o promenama u propisima koji se odnose na njegovu upotrebu. Sva uputstva za preduzeća i vozače u vezi „smart“ tahografa možete preuzeti sa naše internet stranice na srpskom jeziku.
Prednosti za vozače i prevoznike
Kakva je situacija u Srbiji i šta je vaša kompanija preduzela kako bi ovaj tranzicioni period prošao bez većih problema?
Godinu iza nas proveli smo najvećim delom prateći razvoj situacije sa pripremom proizvodnje smart 2 tahografa i obukom tehničara u zemljama Evropske unije i u skladu sa tim pripremali našu poslovnu strategiju. Zaključak je da će biti pravi izazov za proizvodnju tako velike količine tahografa, a čak i da se to prevaziđe, potpuno je jasno da je broj radionica i tehničara koji to treba da sprovedu u zadatom periodu, vrlo verovatno nedovoljan. Nastojimo da uvezemo dovoljne količine tahografa i opreme za radionice za tahografe kako bi zadovoljili na vreme sve potrebe našeg tržišta. U našoj partnerskoj mreži Stounridž (Stoneridge) ovlašćenih radionica sada posluje njih oko 50 i iz meseca u mesec sve ih je više koje su potpuno opremljene i obučene za ugradnju smart 2 tahografa.
U Srbiji se trenutno radi na pripremi izmena zakonske regulative i ceo taj proces vodi Ministarstvo Građevinarstva, Saobraćaja i Infrastrukture u saradnji sa Agencijom za Bezbednost Saobraćaja i drugim državnim organima. Oni su uradili veliki deo posla i mi smo u komunikaciji sa njima. Dodatno Agencija za Bezbednost Saobraćaja bez prekida radi na osposobljavanju tehničara i kontroli radionica za ispunjenost uslova za rad sa najnovijom generacijom tahografa. Očekujemo da se ceo proces završi tokom ove godine. Time bi praktično bilo regulisano sve što je potrebno kada je u pitanju upotreba tahografa u Srbiji, kao i sve drugo što prati ovu oblast.
Sa druge strane, moraćemo da sačekamo još neko vreme da vidimo kakve će obaveze biti za naše kompanije i vozače kada se nalaze u Evropskoj uniji od sledeće godine. Srbija je, kao i neke druge zemlje, potpisnik AETR sporazuma koji reguliše način i upotrebu tahografa od strane prevozničkih kompanija i vozača dok se nalaze na teritoriji Evropske unije. Ovaj sporazum se revidira na međunarodnom nivou kada za tim postoji potreba. Prošle godine su odložena dva međunarodna skupa na kojima je trebalo, između ostalog, da se detaljno reguliše upotreba smart 2 tahografa u zemljama potpisnicama sporazuma dok se njihova vozila i vozači nalaze u Evropskoj uniji.
Kakvom razvoju situacije mogu da se nadaju domaće prevozničke kompanije i vozači?
Precizan odgovor na ovo pitanje sada je teško dati. Izmena propisa u našoj državi svakako će biti doneta i predstavljena blagovremeno. Deo koji se odnosi na obavezu početka primene za naše kompanije i vozače na teritoriji Evropske unije teško je predvideti, na kraju i zbog aktuelne međunarodne situacije. Iskustveno možemo reći da su organi Evropske unije do sada ostavljali dodatni vremenski rok za prilagođavanje zemljama koje nisu članice, ali isto tako znamo da su domaći vozači dolazili u situacije da im kontrolni organi pojedinačne članice Ervopske unije napišu kaznu, iako postoje preporuke i dodatni rokovi. Krajem prošle godine su određene države članice davale dodatne rokove od nekoliko meseci, ali samo za svoje kompanije i vozače, što je unosilo zabunu i povećavalo strah od kazni.
Mi u Smart Automotive Solutions savetovali smo domaće prevoznike koji posluju u međunarodnom transportu da se pripremaju na vreme, jer svakako zamena tehnologija u jednom momentu će se desiti. Kada imaju potrebu za ugradnjom novih tahografa, da odmah ugrade smart 2, jer time izbegavaju potencijalnu zamenu dva puta i smanjuju sebi troškove i mogućnost da budu zaustavljani tokom kontrola na putu. Svi prevoznicima sa kojima sarađujemo imaju mogućnost da nas kontaktiraju kako bismo im pomogli oko edukacije vozača i to smo do sada radili bez dodatnih troškova za njih. Takođe, imajući u vidu da su rokovi isporuke opreme sve duži, omogućili smo im da nam se jave i kažu svoje planirane potrebe za opremom. Na osnovu ovih informacija mi obezbeđujemo dovoljne količine opreme koja im je na raspolaganju od momenta kada donesu odluku o zameni starijih generacija uređaja, bez čekanja na isporuku.